Web Summit Dag 2: AI, onderwijs & online privacy

Na een dinsdag vol marketing stond woensdag in het teken van de praktischere gebruikswijzen van het internet en de devices van de toekomst. We waren onder andere bij sessies over het nieuwe leren, de toekomst van smartphones, de inzet van hologrammen in het dagelijks leven en het gebruik van crypto-currencies. Daarnaast woonden we levendige paneldiscussies bij over de verslavende factor van sociale media, het wel of niet gebruiken van sex-robots en het risico van online privacy voor de veiligheid van de samenleving.

Online educatie-reuzen Duolingo en Coursera gingen samen met de Universiteit van Sydney in gesprek over de toekomst van onderwijs. De partijen hadden hierbij een eenduidige blik op de toekomst: traditioneel onderwijs blijft bestaan, docenten hoeven niet te vrezen voor hun baan, maar het curriculum wordt wel dynamischer omdat het aangevuld wordt met een valide aanbod online. Bij de vraag hoe een curriculum relevant kan blijven bij de constante ontwikkelingen in de huidige industriële revolutie, veronderstelden Duolingo en Coursera dat het van groter belang is om mensen een aantal basisvaardigheden aan te leren waarmee zij voorbereid worden op hun toekomst in de arbeidsmarkt. Zorg dat studenten leren leren en dat zij veerkrachtig worden; agile studenten en een agile curriculum zijn de toekomst van het onderwijs.

Social Media

Niet alle sessies draaiden om het prijzen en stimuleren van het gebruik van applicaties. Tijdens de discussie The dangers of social media addiction are greatly exaggerated stonden de sprekers lijnrecht tegenover elkaar. De voorstander van de stelling gaf direct aan dat hij zichzelf beschouwde als een social media addict maar beargumenteerde dat deze verslaving enkel positieve uitwerkingen had. Hij verdient zijn geld met sociale media, hij heeft online meer vrienden dan iemand ooit zou kunnen hebben in een leven en heeft direct toegang tot verschillende nieuwsbronnen wanneer nodig of gewenst.

“Online worden we niet beperkt, online is iedereen gelijk”- David Schneider, That Lot

Tegenstander Brendan Kane van SEAkers benadrukte de gevaren van sociale media. Hij wees het publiek erop dat sociale applicaties gemaakt worden om gebruikers aan te trekken en vast te houden; verslaven is veelal deel van de core business. Sociale media zijn niet inherent slecht, de platformen kunnen voor veel goeds ingezet worden en zijn vaak erg handig. Toch moeten gebruikers alert blijven op hun gebruik, zeker omdat dit steeds vaker onbewust gebeurt, bijvoorbeeld tijdens het autorijden. Na een stemronde in de zaal bleek dat het merendeel van de toeschouwers zichzelf als verslaafd beschouwden en dat zij de zorgen van Brendan deelden.

AR, VR & AI

Presentator Steve Raymond van de sessie Hello, hologram: Human content in the age of AR/VR toonde aan de hand van een aantal praktische voorbeelden hoe augmented en virtual reality onderdeel uit kunnen gaan maken. Hij liet zien dat het eenvoudiger wordt om praktisch onderwijs te geven met AR-applicaties en dat het bijvoorbeeld mogelijk is om getraind te worden door je favoriete atleet. Ook zag Raymond mogelijkheden voor de toekomst van winkelen, waar online winkels als Alibaba al gebruiken maken van een vorm van AR. Op het moment dat meerdere ketens met deze methode gaan werken, verwacht Raymond dat de techniek voor dagelijks gebruik ook direct verbetert zodat iedereen met een smartphone AR en VR kan gebruiken in het alledaagse activiteiten. 

Hoe zit het met de emoties van AI? 

Dat machines tegenwoordig veel meer kunnen dan de opdrachten die wij opgeven, is al langer bekend. Machine learning gaat steeds sneller en computers en robots zijn steeds vaker zelfstandig in staat vaardigheden te verbeteren of zich zelfs nieuwe vaardigheden aan te leren. Maar hoe zit het met emoties en gevoel bij machines? Kunnen we een slimme auto op den duur op eenzelfde manier vertrouwen als een ander mens?


Mike Muller van ARM pleit dat we aangekomen zijn aan het begin van een nieuwe revolutie die veel lijkt op het eerste commerciële gebruik van mobiele telefoons in 1990. Toendertijd waren de apparaten niet altijd even handig en hadden we geen idee wat we er in de toekomst allemaal mee zouden kunnen. Volgens Muller zijn we op eenzelfde punt aangekomen als we kijken naar de ontwikkelen van slimme machines en machine learning. De hardware is er, we kunnen er al voorzichtig mee testen, maar het volledig potentieel begrijpen we nog niet. Dit gebeurt pas op het moment dat robots en machines werkelijk mensenlijk gedrag gaan vertonen en in kunnen spelen op emoties bij de gebruiker. 

Innovatie

Honderden bedrijven presenteren hun producten op de beursvloer. Een van deze bedrijven is Uniti, een elektrische auto uit Zweden. Helaas konden we geen rondje rijden, wel maakten we een proefrit met een VR-bril.

 

The Navigator Company zorgt er in samenwerking met Web Summit voor dat er ecologische voetafdruk van de conferentie beperkt blijft. Dit doen zij door bomen te planten en op de conferentie zelf te informeren over het recyclen van papier. Via Twitter houden zij bezoekers dagelijks op de hoogte van de voortgang van het groeiende bos. 

Privacy & Security

Moedwillig data afgeven om apps te kunnen gebruiken, we doen het bijna allemaal dagelijks. Een zoekopdracht in Google, even inloggen bij Facebook, een online bestelling plaatsen... Het is allemaal zo'n gemeengoed geworden dat gebruikers niet meer regelmatig stil staan bij de daadwerkelijke kosten van het gebruik van gratis apps. Applicaties als Facebook, Tinder en Gmail verkopen je data niet alleen aan derden, maar zijn ook verplicht in bepaalde mate data te delen met overheden. 

Tijdens een panelgesprek spraken app-makers, een pro-privacy activiste uit Amerika en een Europol-medewerker over het inleveren van privacy voor de veiligheid van de samenleving. Al snel bleek dat het panellid waar de meeste weerstand van werd verwacht, Robert Wainwright van Europol, ook de meest gematigde was. Hij pleitte voor een situatie waarin online privacy én veiligheid elkaar niet uitsluiten en waarin data beveiligd wordt en waar nodig gereguleerd

Privacy & veiligheid: heeft Microsoft de oplossing?

Brad Smith, president en CLO van Microsoft, stapte aan het einde van de dag het hoofdpodium op om een pleidooi te houden voor het opstellen van een "akkoord van Genève" voor onze (online) veiligheid. Volgens Smith zijn traditionele wapens niet voldoende om ons te verzekeren van veiligheid in een toekomst waar cyberaanvallen steeds vaker de realiteit zijn. Hij sprak hierbij niet alleen over het lekken van data, maar ook over het mogelijk inbreken in en platleggen van elektrische systemen. 

Smith stelt voor dat de tech-sector, en vooral de giganten als Facebook, Google en Microsoft, hierbij een voorbeeldrol moeten aannemen. Hij gelooft dat dit kan als bedrijven en overheden samenwerken aan het rechtmatig gebruiken van data. Tech-bedrijven moeten hun gebruikers beschermen en ervoor zorgen dat er te allen tijde security patches beschikbaar zijn wanneer dat nodig is. Daarnaast moeten bedrijven en overheden een partnerschap aangaan om cyberaanvallen in de toekomst zo goed mogelijk te onderscheppen. 

Morgen meer vanaf Web Summit 2017. Heb je vragen of ben je benieuwd naar wat we doen?
Volg Sophie op Twitter of stuur een e-mail!