Web Summit Dag 1: Marketing & Innovatie in 2018

Met 15.000 andere lucky bastards zit een delegatie van Masc Webmarketing bij de Opening Ceremony van de Web Summit 2017 in de Altice Arena in Lissabon. Op deze jaarlijkse conferentie bespreken tech-giganten, marketingbedrijven en start-ups innovatie, trends en hoop voor de toekomst van het web.

Paddy Cosgrove van Web Summit start de avond waarna al snel de grootste verrassing ten tonele komt: Stephen Hawking verschijnt op de podiumschermen en het publiek houdt als één man(/vrouw) hun mond. Hawking spreekt over zijn hoop voor een positief gebruik van Artificial Intelligence (AI) in de toekomst van de mens, maar spreekt hierbij gelijk zijn zorgen uit. We moeten samen verantwoordelijk blijven voor de ontwikkelingen in technologie. Na een toedracht van de burgemeester van Lissabon wordt Web Summit 2017 geopend.

Dag 1 stond grotendeels in het teken van het verkennen van de beursvloer en het bezoeken van een aantal bijzonder interessante sprekers en panels. De toekomst van marketing stond centraal vandaag. Op deze dag wordt bij aankomst direct zichtbaar hoe bijzonder de relatief kleine bijeenkomst van de avond ervoor was. Ongeveer 60.000 mensen trekken en masse richting de Summit, daarnaast zijn er ook nog ruim 20.000 mensen aan het werk. In de komende dagen schrijven wij over onze ervaringen onder andere op het gebied van Marketing, Innovatie, AR & VR en Security. 

Marketing

Hoe ziet de toekomst van marketing eruit? Dat is de hoofdvraag van vandaag. Tijdens een interessant panelgesprek over marketing in 2018 wordt vooral benadrukt dat we terug moeten naar het fundament van marketing. Volgens het panel moeten marketeers kijken naar persuasieve communicatiemethoden en naar het opbouwen van merken in plaats van het uitvoeren van campagnes. De relatie met klanten moet verbeterd worden, maar er moet ook kritisch gekeken worden naar de structuur van marketingbedrijven en het verlies van creativiteit ten gunste van vaardigheid met advertentieplatformen. Ook wordt benadrukt dat de nieuwe generatie creatieve adverteerders social first denken en dat hier in traditionele webcampagnes ook steeds meer rekening mee moet worden gehouden.

Vervolgens bezoeken we een panelgesprek met onder andere Nataly en Murad Osmann, het stel achter de bijzonder populaire Follow Me To-account op Instagram. Nataly en Murad vertellen hoe zij werken aan hun persoonlijke merk en hoe zij actief cureren met welke merken zij in zee gaan. Naast dat zij door grote merken benaderd worden om hun producten in Instagram-foto’s te tonen, kiezen deze influencers ervoor ook zelf merken te benaderen.

susan credle web summit 2017 speech

Durf creatief te zijn

In een bijzonder energieke sessie zet Susan Credle uiteen waarom zij gelooft dat targeted marketing niet direct de perfecte vorm van adverteren is. De essentie van een goede campagne zit ‘m in het feit dat mensen die jouw advertenties zien en niet van plan waren om jouw product te kopen eventueel getriggerd worden door bijzondere content. Op dit moment is creativiteit niet het belangrijkste in adverteren; er wordt vooral gekeken naar data. Met de data wordt een doelgroep en een return on investment (ROI) bepaald, maar de mogelijkheid is groot dat je door deze benadering een grote groep potentiële klanten misloopt. Daarnaast werkt een gerichte campagne niet altijd goed mee aan het opbouwen van je imago als bedrijf. Credle daagt bedrijven uit in 2018 vaker te kiezen voor creativiteit

Innovatie

Tijdens een sessie met NASA-astronaut Mike Massimino wordt het publiek op een bijzondere manier herinnerd aan het feit dat innovatie en verandering niet vanzelf plaatsvindt. Om iets nieuws te bereiken moet er vaak een risico genomen worden. In het geval van Massimino was dit risico het meermaals bezoeken van de Hubble-telescope. In het geval van ondernemers is het vaak minder levensbedreigend, maar daarom niet direct minder spannend of relevant. Om grenzen te verleggen en een nieuwe grens op te zoeken is het belangrijk een droom te hebben en om tegenslag niet direct te zien als falen.

Neem een risico en vraag jezelf af: is wat ik doe dit risico waard? Als het antwoord ja is, ben je op het juiste pad.”

De succesvolle en snelgroeiende start-ups Coople en 99Designs bespreken hun succes bij de Growth Summit. Zij geven aan dat het van groot belang is om te kijken hoe je bedrijf zo waardevol mogelijk is voor je (potentiële) klanten. Ook zij geven aan dat het bijzonder belangrijk is om af en toe een sprong in het diepe te wagen: “ Test klein, maar neem grote risico’s!”

surveymonkey speech web summit

Een persoonlijke mail voor elk type

Een productpresentatie van het platform Crystal Knows toont de indrukwekkende ontwikkelingen die plaatsvinden op het gebied van gepersonaliseerd communiceren. De software biedt gebruikers de mogelijkheid te communiceren op een manier die past bij het DISC-type van de ontvanger. Interessant voor HR, maar ook voor marketeers die met direct mail werken!

Mercedes Benz lanceert vanaf vandaag een digitaal platform dat spraak-gestuurd, AI enhanced en volledig connected is. Het nieuwe platform is 24/7 beschikbaar voor vragen over je Mercedes-producten. Daarnaast leveren ze vanaf vandaag ook een developers api waardoor iedereen mee kan programmeren aan het platform.

Morgen meer vanaf Web Summit 2017. Heb je vragen of ben je benieuwd naar wat we doen?
Volg Sophie op Twitter of stuur een e-mail!