Wat betekent Google Hummingbird voor jou?


Gisteren maakte Google bekend een nieuw algoritme voor haar zoekmachine te hebben ontwikkeld. Hummingbird (kolibrie) is de naam van deze grote update. Het nieuwe algoritme (het systeem van regels dat Google gebruikt om te bepalen welke webpagina’s het beste aansluiten bij een zoekopdracht) werd ongeveer een maand geleden ingevoerd. Maar de veranderingen zijn ingrijpend. Waar eerdere updates als Panda en Penguin het algoritme wijzigden, is Hummingbird een complete vernieuwing. Zie het als een nieuwe motor in je bestaande auto.

Wat verandert er met Hummingbird aan zoeken & zoekresultaten?

Het nieuwe algoritme lijkt voornamelijk in te zetten op een beter begrip van betekenis. De betekenis van een woord of zin in taal, zoals wij die gebruiken, is namelijk erg complex. Dit komt vooral omdat betekenis sterk contextafhankelijk is. Als ik zeg dat je een mooie broek draagt kan dat bedoeld zijn als compliment, maar net zo goed als het ironische tegendeel: een belediging. En als ik vraag ‘Waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?’ zal het antwoord dat ik krijg afhangen van de plek waar ik op dat moment ben.

Hoe werkt het algoritme van Hummingbird?

Hoe geeft de Google Hummingbird-update meer grip op de context van een vraag, en daarmee meer grip op de (bedoelde) betekenis? Google heeft weinig technische details losgelaten over de update. Wel weten we dat het nieuwe algoritme de volledige zoekterm in beschouwing neemt, niet alleen de losse woorden. De relatie tussen woorden geeft immers veel contextuele informatie.

Daarnaast is het niet ondenkbaar dat Google zelf contextuele informatie over personen en hun fysieke locatie gaat koppelen aan hun zoekopdracht. Google heeft toegang tot talloze gegevens over ons: informatie uit ons Gmail-account, ons Google+-account, informatie over onze eerdere zoekopdrachten, websites die we bezocht hebben en onze activiteiten op YouTube. Het meenemen van deze contextuele informatie zou zoekresultaten persoonlijker en nauwkeuriger maken. Een econoom die googelt op ‘bank’ zal dan andere zoekresultaten krijgen dan een interieurstylist.



Waarom heet de update Hummingbird?

Volgens Google zorgt het nieuwe algoritme ervoor dat zoeken sneller en nauwkeuriger wordt. Het bedrijf ziet een parallel met de kolibrie die razendsnel en zeer precies te werk gaat.

Heeft de Google update gevolgen voor mijn website?
Op dit moment is nog onduidelijk hoe groot de impact voor verschillende branches zal zijn. Massale klachten zijn sinds de invoering van Hummingbird uitgebleven. Ook zijn de bestaande principes om je website voor zoekmachines als google te optimaliseren (SEO) onveranderd: Google ziet nog altijd graag dat websites informatieve, relevante content verschaffen aan hun bezoekers.

Meer weten?

Ben je benieuwd wat de Hummingbird update voor jou betekent? Of heb je een andere vraag over Google, semantisch zoeken of jouw online presentatie? Neem dan direct contact op met de auteur van dit artikel Michiel Geurts, hij vertelt je graag meer over kansen die Google te bieden heeft voor uw website en online marketingstrategie.