De winkel van de toekomst

Door: Michiel Geurts


De winkel die floreert is de winkel die on- en offline het best combineert. Dat zien we ook bij onze opdrachtgevers!

Is de rek uit de webshop?

De markt voor webshops lijkt verzadigd te raken. Nederland telde er vorig jaar volgens Thuiswinkel.org 37.500. En hoewel er nog steeds webshops bijkomen, blijkt uit recent onderzoek van de branchevereniging dat 25% van de webwinkeliers binnen twee jaar stopt. Hoe zorg je dat je als (online) retailer hoort bij die 75% die internet juist wel in zijn voordeel weet te gebruiken? Als je het ons vraagt: door online en offline slim met elkaar te combineren.

Nieuwe kansen met multichannel retail

Voor de ondernemer die zich wil blijven ontwikkelen, zien we bij Masc een scala aan mogelijkheden voor groei. Het geheim zit hem in het combineren van je offline en online aanwezigheid. Multichannel retail dus: je klanten ontmoeten en bedienen via meerdere kanalen. De echte visionair mikt zelfs op een omnichannel aanpak, waarbij hij alle kanalen als tandwielen in elkaar laat grijpen en de klant zo een ervaring geeft waarvoor hij terugkomt.

Hoe benut je alle kanalen?

Verkoop via meerdere kanalen kan verschillende gedaanten aannemen. Denk aan de webshop waar je de tas die je in een etalage zag ook in andere kleuren kunt bestellen. Of juist aan een fysieke locatie waar online bestelde producten kunnen worden bekeken, opgehaald en teruggebracht. Het kan een gouden combi zijn: het vertrouwde, bereikbare en persoonlijke van een vestiging om de hoek en tegelijk het snelle, makkelijke en toegankelijke van online.

Drie voorbeelden van succesvolle multichannel retail

Er zijn inmiddels heel wat innovatieve voorbeelden van verkoop die on- en offline combineert. Ook onder onze partners en opdrachtgevers. Wat opvalt: het gaat bij elk voorbeeld steeds minder om producten en steeds meer om beleving.

1. De winkel als toonzaal

Op locatie producten bekijken, uitproberen, proeven en aanraken. Daarna online bestellen. Je ziet het bij veel modelabels. Internet maakt voor producenten directe verkoop aan consumenten mogelijk, tegen lagere kosten. Tegelijk krijgen de producten in dergelijke flagshipstores de volle ruimte en aandacht. In veel gevallen een echte win-winsituatie.

2. Customized shopping

Voor haar stores heeft Nike een unieke manier van shoppen ontwikkeld: een gigantische interactieve videowand vol met sneakers! Op een groot touchscreen kun je ook je eigen sneaker samenstellen en bestellen. De keuze is helemaal aan de klant: fluorescerend gele zolen, spierwit leer en knalrode veters. Het kan allemaal. De volgende dag bezorgt de postbode je nieuwe sneakers aan de deur.



Weten hoe Masc customized shopping mogelijk maakt voor herenmodezaak Café Costume?

Kostuum op maat dankzij Masc!

Masc heeft de Vlaamse mannenmodezaak Café Costume geholpen een unieke shopping experience in de markt te zetten. Het kopen van een maatpak is door een bijzondere combinatie van ambacht en nieuwe technologie een ware belevenis.

Onder het genot van een uitmuntend kopje espresso word je er opgemeten door een authentieke tailor. Je stelt zelf je pak samen. Van model tot stof tot bies tot knoop. De materialen zijn te voelen en bekijken.

Masc heeft Café Costume een voorsprong kunnen geven door geavanceerde software te ontwikkelen: iSupply. Hiermee kunnen grote collecties stoffen en andere materialen worden beheerd. Ook kan iSupply razendsnel een bestelling verwerken en doorsluizen naar fabrikanten over de hele wereld.

Café Costume zit in Antwerpen, Brussel, Gent en Kortrijk en is een groot succes. iSupply is ontwikkeld in samenwerking met de gebroeders van Gils en het aantal fabrikanten van over de wereld dat zich aansluit neemt steeds toe.
              

3. Hybrid shopping

Het lijkt futuristisch maar de eerste mensen maken er al gebruik van. Hybride winkelvormen waarbij gemak vooropstaat en on- en offline elkaar op een intuïtieve manier ondersteunen. Dat gebeurt bijvoorbeeld in ’s werelds eerste virtuele supermarkt in Seoul. De wanden van een druk metrostation zijn bekleed met afbeeldingen van talloze producten. Je legt je boodschappen niet in een echt maar virtueel winkelmandje door de QR-code op een product te scannen. Betalen doe je online en de boodschappen worden thuisbezorgd.

Meer lezen over de toekomst van de winkel? De Rabobank publiceerde eind december 2011 een eVisie op online verkoop, getiteld ‘Werk aan de Winkel’.