>   >   > 

Het warme huwelijk tussen technologie en zorg

Column Michiel Geurts


Misschien is ‘zorg’ niet het eerste onderwerp dat u van een internetbureau verwacht. Toch zagen we in 2012 eens te meer dat zorg en technologie elkaar niet bijten. Integendeel…

De grenzen van de zorg in zicht?


“Als de zorg op de oude voet doorgaat en blijft doorgroeien, zal in 2040 een derde van de beroepsbevolking in de zorg moeten werken”, zegt Dr. Nikky Kortbeek eind december in een interview met het Noordhollands Dagblad. In de Volkskrant lezen we dezelfde dag dat de verhoging van het eigen risico naar 350 euro in de laatste weken van 2012 een run op medicijnen veroorzaakt, en patiëntenfederatie NPCF ziet het vertrouwen in de gezondheidszorg onder patiënten dalen (Artsennet.nl). Het is duidelijk dat de zorgsector voor uitdagingen staat. Masc gelooft dat technologie het antwoord is op veel van die uitdagingen.

Technologie als antwoord


Waar de zorgsector kampt met overbelast personeel, toenemende vergrijzing en kosten die omlaag moeten, ontwikkelt de computertechnologie zich sneller dan ooit. De ene toepassing is nog vooruitstrevender dan de vorige – the sky is the limit! Waarom deze technologie niet inzetten om de zorg vooruit te helpen? Bijvoorbeeld door bestaande processen (door automatisering) efficiënter te laten verlopen? Zo besparen in het UMC St Radboud medisch specialisten tijd (en geld) door hun patiënten en collega’s in een digitale spreekkamer te ontmoeten met het programma FaceTalk. Focus Cura ontwikkelde het programma, Masc maakte de bijbehorende website

En wat te denken van de voordelen van een toenemende zelfstandigheid voor mensen met een hulpvraag? Niet alleen minder zorgkosten maar een groter welzijn. De regie hebben over je eigen leven is immers een fundamentele menselijke behoeft. Dus geen thuiszorghulp die komt stofzuigen maar een robot die het klusje klaart. Niet hoeven verhuizen naar een zorginstelling maar dankzij specialistische software langer thuis blijven wonen. De mogelijkheden zijn eindeloos…

Trots op Maaltijden-app, Zorgaanbodzoeker en maatsoftware


Innovatieve oplossingen bedenken en onze klanten een voorsprong geven vinden we bij Masc heel belangrijk. De zorgprojecten voegen daar nog extra dimensie aan toe: onze expertise verhoogt de kwaliteit van leven van mensen. Echte mensen met reële problemen, zoals de mensen van Het Dorp in Arnhem die met onze Maaltijden-app in de toekomst zelf hun avondeten kunnen kiezen. Gewoon een dag van tevoren, en niet weken eerder als ze nog niet weten waar ze zin in zullen hebben. En niet alleen de keuken van Het Dorp is een optie, de app maakt ook een bestelling bij de pizzeria of Chinees van om de hoek mogelijk.

Of de toekomstige cliënten van instellingen als Pluryn en Driestroom die dankzij toegankelijke websites snel het antwoord vinden op hun vragen. De Zorgaanbod- en Woonaanbodmodule die we voor Pluryn ontwikkelden laat met een paar muisklikken zien welke ondersteuning er voor een specifieke doelgroep is. Niet alleen handig voor cliënten maar ook voor hun verzorgers en voor verwijzers.

Ten slotte ben ik trots op de website en de software die we ontwikkelden voor de Nationale Ouderendag. Daarmee droegen we bij aan een onvergetelijke dag voor vele ouderen en vrijwilligers in Nederland.

Toekomst


We hebben de smaak te pakken. Met 2013 voor ons kan ik alleen maar zeggen dat we verder willen op deze koers. Met meer technologische vraagstukken vanuit de zorg en meer creatieve oplossingen die het dagelijks leven van mensen met een hulpvraag en hun verzorgers makkelijker maken. We zien ernaar uit!