Retail & nieuwe technologie

Als je het ons vraagt zijn er voor retail hele mooie kansen om nieuwe technologie in te zetten. Vooral iBeacons zijn goed te gebruiken om online en offline te verbinden. En daar bedien je je klanten mee. Vier toepassingen waar we toekomst in zien!

1. Productinformatie via een app

Stel je voor: je hebt een wijnhandel en je wilt bezoekers wat meer informatie geven over de wijnselectie van die week. Meer informatie dan je kwijt kunt op en klein bordje of etiket. Via iBeacons (kleine zendertjes) kunnen de mobiele telefoon van je klant en je fles wijn als het ware met elkaar praten. Je klanten downloaden een app die signalen van iBeacons opvangt. Komen ze dus in de buurt van je weekselectie, dan verschijnt er extra informatie op hun scherm. Een filmpje van het maakproces, goede combinaties met eten of de actuele voorraad in de winkel of de webshop.


 


2. Interactive product display

Ook met de interactive product display kun je per product hele specifieke informatie tonen. De techniek werkt iets anders. Het zorgt ervoor dat bij het oppakken van een product een actie plaatsvindt. Bijvoorbeeld:
  • Elders in de winkel worden gerelateerde producten verlicht
  • Op een scherm wordt aanvullende informatie getoond, bijvoorbeeld een filmpje over het maakproces
  • Er wordt een geluidsfragment afgespeeld

Minstens zo interessant is dat je op deze manier data kunt verzamelen over gedrag in de winkel of op je beursstand. Je kunt bijhouden hoe vaak en hoe lang bepaalde producten worden opgepakt.

Lees meer over de Interactive product display

3. Indoor-navigatie

Albert Heijn kwam jaren geleden al met de app die de boodschappen op je lijstje in de juiste volgorde zet, zodat je makkelijk de winkel door kunt. Met iBeacons (in combinatie met andere technieken) gaan we naar indoor-navigatie 2.0. Je bent op zoek naar een bepaalde trui? Een app communiceert met de iBeacon bij het juiste kledingrek en stuurt je goede kant op. Het kan nog fraaier: op het moment dat je binnenkomt gaan er gekleurde lampen branden op de plekken waar jij moet zijn. Deze toepassing is ook handig bij beurzen, events of scholen. 

Lees meer over Indoor-navigatie met iBeacons

4. Ook geinig: Virtueel shoppen met Oculus Rift

Een idee dat zich, vinden wij, nog wat meer moet bewijzen is het virtueel winkelen met de Oculus Rift. Daarmee kun je vanuit je luie stoel door een winkel lopen, om je heen kijken en spullen van dichtbij bekijken. Een hele belevenis natuurlijk, maar of het echt iets toevoegt voor een webwinkel is nog maar de vraag.


Ben jij winkelier?

En wil je eens met ons praten over de mogelijkheden van nieuwe technologie. Als experiment, mediastunt of duurzame toepassing in je bedrijf? Neem dan contact met ons op.


Neem contact met ons op