Google straft binnenkort ‘mobile unfriendly’ websites

Google telt vanaf 21 april de ‘mobiele vriendelijkheid’ van websites mee bij het tonen van zoekresultaten. Websites die het niet goed doen op mobiel zullen zakken in de mobiele zoekresultaten. En er wordt steeds meer gezocht met mobiel. Wil je geen bezoekers verliezen, zorg dan dat je site op tijd op orde is!

Wat verandert er bij Google?

Vanaf 21 april kijkt Google bij het tonen van zoekresultaten naar hoe goed je website het op mobiel doet. Presteert hij onder de maat (bijvoorbeeld door een te lange laadtijd of onleesbare en onvriendelijke lay-out), dan zal Google jouw site minder snel tonen in de (mobiele) zoekresultaten. Dat tikt fors aan want na de laptop is de smartphone inmiddels het populairste device om online mee te surfen. 

Hoe gaat het met mijn website?

Google stuurt via de Webmaster Tools al een paar weken proactief mails aan beheerders van sites die het op mobiel niet optimaal doen. Heb je geen bericht ontvangen of heb je geen Webmaster Tools, dan kun je de Mobielvriendelijk test van Google doen. Je krijgt dan een keurig lijstje met zaken die niet in orde zijn. Het lijkt vooralsnog vooral te gaan om lay-out (tekstgrootte, ruimte tussen links/buttons en of de viewport voor mobiel is ingesteld).

Wat kan ik doen?

Het mobiele verkeer zal de komende jaren alleen maar toenemen. Je doet er daarom goed aan je site ook voor mobiele bezoekers aantrekkelijk te maken. Je kunt de test van Google als startpunt nemen en met de uitkomst naar je webbouwer gaan. Heb je meer vragen over mobiele websites, neem dan contact met ons op.