Smartglasses volop in ontwikkeling

De markt voor smartglasses groeit in hoog tempo. Grote bedrijven als Google, Microsoft en Facebook werken allemaal aan hun eigen slimme bril. Ook Sony komt nu met een eigen exemplaar, de SmartEyeGlass. Ondanks de tegenvallende specificaties van de slimme bril van Sony, lijkt het steeds duidelijker dat veel grote bedrijven potentie zien in de markt voor smartglasses.

Actuele ontwikkelingen smartglasses

De aankomende jaren zal de markt voor slimme brillen flink toenemen. Zo werkt Google vanuit een nieuw ingerichte afdeling aan een consumentenversie van de Google Glass, terwijl Microsoft dit jaar nog met een eerste versie van de HoloLens komt. Ook de Oculus Rift is in ontwikkeling en de release voor consumenten zal dit jaar nog plaatsvinden. De Japanse fabrikant Sony wilde niet achterblijven.

Sony SmartEyeGlass

Het meest recente voorbeeld van de ontwikkelingen op het gebied van smartglasses is de lancering van de Sony SmartEyeGlass. De SmartEyeGlass is qua functionaliteit te vergelijken met de Google Glass. Het is een slimme bril die beschikt over een head-mounted-display, een camera op ooghoogte en de bril staat in verbinding met een mobiele telefoon. Met je stem kun je informatie opvragen die vervolgens in je gezichtsveld wordt geprojecteerd. In tegenstelling tot de Google Glass zal de bril van Sony wel in Nederland verkrijgbaar zijn en een stuk minder gaan kosten. De bril krijgt een adviesprijs van ongeveer 700 euro.

Demonstratifilmpje van de SmartEyeGlass

Google Glass vs. Sony SmartEyeGlass

Ondanks de lagere prijs van de Sony SmartEyeGlass lijkt Google Glass met haar prototype toch al een stuk verder te zijn. De Sony SmartEyeGlass beschikt over een scherm dat alleen in staat is een monochrome groene kleur weer te geven. Ook bedien je de SonySmartEyeGlass vanuit een bekabelde puckvormige accessoire die dient als microfoon, accu en touchpad. Hierdoor lijkt het grote voordeel van de Google Glass, volledige handsfree besturing, minder goed tot uiting te komen in de Sony SmartEyeGlass. De verwachting is dat Sony haar slimme bril verder ontwikkelt tot een consumentenversie en die eind 2016 lanceert. Tot die tijd kunnen ontwikkelaars beginnen met het maken en testen van applicaties voor de SmartEyeGlass.



Voorsprong met smartglasses

Masc Glassware wil bedrijven een voorsprong geven met de inzet van slimme brillen. Dit doen wij momenteel met applicaties voor Google Glass en toepassingen voor Oculus Rift. Wil jij weten in hoeverre slimme brillen jouw organisatie een voorsprong kunnen geven? Of zou je graag een van de slimme brillen gebruiken voor jouw beursstand of evenement? Neem dan contact met ons op!

Neem contact met ons op