Masc geeft workshop 'Scoren in Google'

Vanmorgen was de vergaderzaal goed gevuld. Onze workshop Scoren in Google wekte de interesse van elf enthousiaste deelnemers. In twee uur legde onze Google-specialist Gijs de basisbeginselen van SEO, SEA en Google Analytics uit.

Je website bovenaan in de zoekresultaten

Uit verschillende sectoren komen de deelnemers van de workshop. De schoonmaakbranche, de zorg, reclame, advies en financiële dienstverlening. Maar ze zoeken het antwoord op dezelfde vraag: hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google? ‘Deze workshop is een introductie’, legt Gijs uit, ‘hoe werkt Google en hoe speel je daar slim op in?’ Kom maar door.

 

Masc Workshop Scoren in Google

SEA & SEO

Het eerste uur gaat over de basisbeginselen van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Wat verlangen zoekmachines als Google van je website en wat zijn absolute no-go’s? Gijs staat stil bij het opstellen van een contentplan, kiezen van zoektermen, het belang van een goede menustructuur, URL en inrichten van pagina’s op Google+, Facebook, LinkedIn en YouTube. Ook een paar worst practices worden geschetst: het hebben van dubbele content, een te lange laadtijd en links van dubieuze afkomst met een lage waarde.

Bij SEA (zoekmachineadverteren) staan we ook even stil. Verschillende deelnemers hebben ervaring met adverteren in Google en de uitkomsten zijn wisselend. De ene sector heeft er meer baat bij dan de andere. ‘Toch loont het om ermee te experimenteren’, zegt Gijs, ‘al moet je de advertentiemodule goed kennen om hem echt effectief in te richten. Als je er weinig vanaf weet heb je kans dat de kosten oplopen zonder dat het je iets oplevert.’


Google Analytics & andere diensten

Het tweede uur staan we stil bij de bezoekers van een website. De statistieken in Google Analytics geven inzicht in hoe ze zich op je website gedragen. Zo kun je achterhalen hoe ze er terechtkomen, waar ze zich op dat moment bevinden en welk device (mobiel, laptop, pc) ze gebruiken. Maar ook hoe lang ze op een pagina blijven, hoe ze navigeren en of hun bezoek je daadwerkelijk iets oplevert, bijvoorbeeld wanneer ze een contactformulier invullen of iets bestellen.

 

Deelnemers workshop Scoren in Google

‘Helder verhaal’

Google heeft natuurlijk nog meer diensten en daar gaat een aantal vragen over. Het gebruik van My Business bijvoorbeeld, toevoegen van recensies aan je zoekresultaten en Google Shopping. ‘Helder verhaal’, zegt Jaap van Roozendaal van JVR Decorbouw na afloop. Dat horen we graag!

Ook meedoen aan een workshop?

Bekijk dan hier onze workshop-agenda. We vullen hem regelmatig aan.