Hoe kun je online het best adverteren? Via Facebook of Google?

Wie online wil adverteren komt al snel uit bij de twee grootste 'pay per click'-adverteerplatformen op het web. Facebook en Google. En natuurlijk, elk platform heeft z'n voor- en z'n nadelen. Om te bepalen naar welke kant de balans voor jouw campagne doorslaat, vergelijken we de twee advertentiemodules op een aantal punten. Hopelijk helpt dat je bij het doorhakken van de knoop.

Logo Facebook adverteren   Logo Google AdWords

Doelgroep specificeren & bereiken

Hoe nauwkeuriger je je doelgroep kunt specificeren en bereiken, hoe succesvoller je campagne. Laten we eens kijken hoe het op deze fronten met Facebook Ads en Google Adwords gesteld is.

Specificatie & bereik bij Facebook Ads

Facebook heeft waanzinnig veel specificaties in de advertentiemodule. Niet gek want Facebookgebruikers hebben uitgebreide profielen en vertrouwen hun vrienden heel veel toe. Zodoende kun je als adverteerder ver gaan in het opstellen van een profiel van je doelgroep. Wat zijn leeftijd, geslacht, interesses en woonplaats van je ideale klant? Paardrijdende meisjes van 14 krijgen een advertentie die hen aanspreekt. Eén die weer heel anders is dan de advertentie voor een snelle zakenman van 35 of een bioscoopbezoeker in de Randstad.
Je kunt trouwens ook een bestaand klantenbestand gebruiken om te adverteren. Facebook zoekt de mensen bij de gegevens en je advertentie verschijnt in hun tijdlijn.

Doelgroep bepalen bij Facebook adverteren


Specificatie & bereik bij Google AdWords

Google werkt niet met persoonsprofielen maar met zoektermen. Adverteerders bieden op een zoekterm, bijvoorbeeld 'zwangerschapsyoga', 'dansschoenen' of 'belastingadvies'. Wie het hoogst biedt, krijgt een advertentie op de beste plek (net boven of rechts van de gewone zoekresultaten in Google). Google heeft overigens een enorm netwerk van websites waar ook ruimte is voor jouw advertenties. Het zogenaamde 'Display Network'. Daar kun je ook specifieker mee targeten. Net als op YouTube trouwens, dat ook in handen van Google is.

Google AdWords voorbeeld met dansschoenen


Wat kost het?

Ook in hun verdienmodel verschillen Facebook en Google aanzienlijk. Omdat beide platformen werken met biedingen, is de advertentie voor de ene (populaire) zoekterm veel duurder dan voor de ander. Gelukkig is er wel iets te zeggen over de gemiddelde advertentiekosten en kun je voor jouw specifieke campagne een schatting maken op beide platforms. 

Kosten Facebook Ads

Facebook advertenties zijn, met gemiddeld € 0,50 per click over het algemeen goedkoper dan Adwords (volgens StormMC). De prijs ligt echter hoger naarmate meer adverteerders dezelfde doelgroep proberen aan te spreken. 

Facebook heeft verder veel andere opties om te bieden. Je kunt betalen per duizend weergaven of betalen per actie (dat kan een click zijn, een like). Daarmee worden advertenties weer anders geprijsd. Met de eerste optie ben je vaak goedkoper uit. Je krijgt meer exposure voor minder geld.

Kosten Google Adwords

Google Adwords draait al een tijdje mee en is erg bekend. Dit heeft als gevolg dat het veel gebruikt wordt, met als resultaat een hoog aantal biedingen op veel zoektermen. Dit drijft de prijs per click erg op. Evengoed varieert de prijs per zoekterm enorm. Van € 6,81 voor ‘hypotheek’ tot € 0,14 voor ‘vishengel’. Brede termen waar veel op gezocht wordt hebben over het algemeen een hogere cost per click (CPC). Hoewel een specifiekere term ook weer duur kan uitvallen omdat het duidelijker de juiste doelgroep is voor een adverteerder. Vergelijk het voorgestelde bod voor ‘hypotheek’ (€ 2,10 per click) met dat voor ‘hypotheek nijmegen’ (€ 5,66 per click).

Google Adwords biedt voor specifieke campagnes ook de mogelijkheid om te betalen per 1000 vertoningen (en niet per click). Dit is echter alleen zo op het Display Network. 

Wat kost jouw campagne?

Wil je een weloverwogen keuze maken voor jouw campagne, maak dan een advertentie voor zowel Facebook als Google en vergelijk de kostenschattingen. In Google Adwords zit een ‘Zoekwoordplanner’ waar je de zoektermen van je keuze kunt invullen. Je krijgt vervolgens een schema met het zoekvolume (aantal keer dat elke maand op deze term wordt gegoogeld), de concurrentie (hoog, gemiddeld of laag) en een voorgesteld bod (om op de 1e plek te eindigen).

Zoektermen AdWords met zoekwoordplanner


Op Facebook werk je vanuit de doelgroep die je voor ogen hebt. Specifieer de doelgroep en kies daarna voor ‘Geavanceerde opties’. Vink vervolgens ‘Handmatig je maximumbod instellen voor klikken (CPC)’. Er verschijnt dan een voorstel voor een bod.

Conversie: wat levert het op?

Ok. Kosten, specificaties, allemaal leuk en aardig. Maar wat levert een advertentie op? Hoeveel wordt er daadwerkelijk geklikt?

Conversie op Facebook

Uit onderzoek van Wolfgang Digital blijkt dat de CTR (click through rate, het aantal mensen dat op de advertentie klikt) ligt op 0,04% voor advertenties in de sidebar en op 2,09% voor advertenties in je tijdlijn. Deze cijfers vallen je misschien tegen, maar ze kunnen veel opleveren. De Facebookcampagne die we voor D66 Nijmegen inrichtten leverde rond de gemeenteraadsverkiezingen ruim 5000 bezoekers naar de website op.

Conversie met Google AdWords

De bovenste vier advertenties van een pagina hebben gemiddeld een CTR van 3,6%. De bovenste heeft het meeste succes met gemiddeld 7%. Dat deze cijfers hoger zijn dan bij Facebook is eenvoudig te verklaren: mensen die googelen zijn al ergens naar op zoek. De advertentie is een reactie op hun vraag, in tegenstelling tot Facebook, waar de content weliswaar is afgestemd op de lezer, maar ongevraagd wordt aangeboden.

Facebook Ads en Google AdWords combineren

Er is natuurlijk ook niks op tegen om de twee platformen te combineren. Zo krijg je het beste van twee werelden. 

Hulp bij je keuze?

Wil je eens praten over hoe jouw organisatie online zichtbaar kan worden? We weten welke middelen je kunt inzetten en helpen je graag aan een voorsprong. Neem gerust contact met ons op om kennis te maken.



Bron: Dit artikel is een bewerking en vertaling van het geweldige stuk van Zack Fagan op SocialMediaToday.