Indoor navigatie met iBeacons

Stel je voor. Je komt een winkel binnen en ontvangt direct een welkomstboodschap op je telefoon. Via een app geef je aan waar je naar zoekt. De app helpt je door de winkel navigeren en nog geen minuut later sta je voor het juiste schap. Prompt verschijnt er meer informatie over de verschillende merken en producten om je te helpen bij het maken van de juiste keuze. 

Nieuwe technologie

Met de iBeacon, een nieuwe techniek van Apple, is dit al mogelijk. Navigeren op de centimer én informatie ontvangen die aansluit bij je locatie. Masc werkt met deze techniek en het aantal mogelijke toepassingen is enorm. In dit artikel leggen we uit hoe iBeacons werken en hoe jouw organisatie ze zou kunnen inzetten.

Wat zijn iBeacons?

iBeacon is een nieuwe technologie, ontwikkeld door Apple. De techniek is vorig jaar gelanceerd en zit in alle nieuwste Apple-apparaten (vanaf IOS7). iBeacons zijn kleine bluetooth-zenders die elk een uniek signaal uitzenden. Zodra je met een mobiele telefoon of Google Glass binnen het bereik van de iBeacon komt, registreert de iBeacon dat. De iBeacon-techniek wordt ook wel omschreven als een precieze vorm van gps binnenshuis, waarbij de afstand van de gebruiker tot de iBeacon tot op 30 centimeter nauwkeurig te bepalen is. 

iBeacon-toepassingen

iBeacons voor winkels

Stel je loopt een winkel binnen en ontvangt bij binnenkomst een welkomstboodschap op je telefoon. Op een applicatie geef je aan dat je (bijvoorbeeld) op zoek bent naar aardbeien. De applicatie stuurt je vervolgens binnen de winkel naar het vak met aardbeien. Daar aangekomen ontvang je aanvullende en actuele informatie over de verschillende aardbeien; denk aan de herkomst van de aardbeien en een filmpje waarin het oogsten van de aardbeien wordt gedemonstreerd. 

iBeacons voor evenementen

De iBeacon techniek is als proef al meerdere malen ingezet tijdens grote evenementen. Beurzen helpen hun bezoekers navigeren naar bepaalde objecten zoals een beursstand, toiletten of een workshop die nog niet vol is. Ook tijdens sportevenementen zijn succesvolle testen uitgevoerd met iBeacons. Zo heeft de Amerikaanse Baseball club S.F. Giants een proef gedaan met iBeacons die verstopt zijn in het stadion. Met de nieuwe techniek kunnen supporters eenvoudig naar hun eigen plek navigeren. Ook kunnen bezoekers rondlopende hotdogverkopers een bericht sturen als ze een hotdog willen bestellen. De verkoper kan vervolgens met behulp van de iBeacons navigeren naar de hongerige supporter. 

iBeacons en Google Glass

iBeacons voor musea

Momenteel werken wij aan een nieuw project dat de iBeacon-technologie combineert met Google Glass. Met de nieuwe applicatie kunnen bezoekers bij het benaderen van een object aanvullende informatie ontvangen in de vorm van audiovisueel beeldmateriaal. Terwijl de bezoeker naar een object kijkt, komt in het gezichtsveld het object tot leven met behulp van een plaatje, audiofragment of filmpje. Deze techniek kan (bijvoorbeeld) in musea zorgen voor een nieuwe vorm van beleving.

Ons nieuwe project met iBeacons volgt op een aantal succesvolle Google Glass-projecten van het afgelopen jaar. Zo ontwikkelden we een Google Glass-applicatie voor onderzoeksbureau Ipsos. En Noord-Limburg is dankzij Masc de eerste regio waar fietstoeristen een audiovisuele rondleiding krijgen met Google Glass.

Ook ideeën voor iBeacons?

Zie je de mogelijkheden van deze nieuwe techniek of heb je nog aanvullende vragen? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. We gaan graag vrijblijvend met jou om de tafel om te kijken hoe wij jouw organisatie een voorsprong kunnen geven.

Neem contact met ons op