Snel aan de slag met LinkedIn

Je wilt (meer) gebruik maken van LinkedIn maar hebt niet zo veel tijd. Dan is deze checklist een mooie start. Er staat in wat de basisfuncties van LinkedIn zijn, hoe je het zakelijk in kunt zetten en wat de extra mogelijkheden zijn als je fanatieker wordt.

Stap 1: Je profiel op orde

  • Zorg voor een passende, mooie profielfoto.
  • Zorg voor een prikkelende ondertitel waar ook je functienaam in zit (zie foto).
  • Vul alle velden (samenvatting over jezelf, ervaring, opleidingen, cursussen, vaardigheden) correct en volledig in. 
  • Hou teksten bondig en relevant.
  • Let op spelling en grammatica.
Voorbeeld gebruik LinkedIn mooie ondertitel

Stap 2: Maak je bedrijf/werkgever zichtbaar

  • Zoek op LinkedIn de bedrijfspagina van je organisatie (als die er is) en volg deze pagina.
  • Geef bij je huidige werk aan dat deze organisatie je werkgever is. 
  • Vul bij de contactgegevens in je profiel de website(s) van je bedrijf/werkgever in.
    Dit doe je door te klikken op ‘Profiel bewerken’. In het blok onder je foto staat ‘Websites’. Klik op het potlood en vul de website(s) van je bedrijf in (één website per regel). 

Extra tip: Kies in het dropdownmenu niet voor ‘Bedrijfswebsite’ maar voor ‘Ander:’ en vul daarna de naam van de organisatie in. 

Contactgegevens LinkedIn invullen

Stap 3: Contact met klanten & relaties

  • Maak een connectie met de mensen waar je contact mee wilt houden. LinkedIn geeft vaak zelf al suggesties.
  • Controleer regelmatig je tijdlijn om te zien wat je contacten bezighoudt en maak je betrokkenheid zichtbaar door dingen interessant te vinden (equivalent van de ‘like’ op Facebook) en erop te reageren.
  • Je kunt zelf ook posten over onderwerpen die jij interessant vindt en dingen delen die jouw organisatie communiceert (afgerond project, vaknieuws of een mooie interne ontwikkeling). 

Stap 4: Extra dingen die je kunt doen

Groepen

  • Een groep beginnen over een onderwerp dat je interesseert (bijvoorbeeld Google Glass, kinderopvang of racefietsen)
  • Bestaande groepen over interessante onderwerpen volgen en deelnemen aan gesprekken.
LinkedIn beveelt (op basis van jouw interesses en contacten) zelf al groepen aan.  


Projecten

Afgeronde projecten kun je in LinkedIn zetten. Geeft een korte projectomschrijving, voeg (als het kan) een link toe (bijvoorbeeld naar de portfolio van je organisatie of naar de website van de opdrachtgever) en voeg eventueel teamleden/collega’s toe.


Vaardigheden onderschrijven in LinkedIn

Diploma’s & cursussen

Hou je profiel up-to-date door diploma’s en cursussen bij te werken. 


Vaardigheden onderschrijven

Je kunt anderen een pluim geven door hun vaardigheden te onderschrijven. Vaak staan de vaardigheden bijna onderaan in iemands profiel. Door op het plusje te drukken zeg je dat je vindt dat deze persoon een bepaalde vaardigheid in de vingers heeft. 

Zorg dat je ook in je eigen profiel je vaardigheden noemt. Grote kans dat als je zelf actief andermans vaardigheden onderschrijft, ze dat terug zullen doen.


Account upgraden

De default setting van je account is ‘basic’. Wil je meer met je account, dan kun je hem upgraden naar ‘business’, ‘business plus’ of ‘executive’. Hier zijn wel kosten aan verbonden (van 22,13 per maand tot 73,79 per maand). Hiervoor krijg je o.a. een lijst van mensen die jouw profiel hebben bekeken, de optie om ook onbekenden een mail via LinkedIn te sturen, meer zoekfilters en de optie om je te laten introduceren aan nieuwe mensen. 


Overige

Overzicht van onderdelen die je kunt bewerken in je profiel.


Meer weten?

Voor meer informatie over (zakelijk) gebruik van social media, online strategie of webmarketing, neem contact met ons op!