Slim sommen maken met Google Glass

Een bril? Een computer? Allebei, zeggen de leerlingen van bassischool SamSam. Een computerbril dus. De tien leerlingen die in de leerlingenraad van de Oosterhoutse school zitten, krijgen vandaag een workshop over Google Glass. In die workshop leren ze wat de slimme bril allemaal kan. Maar belangrijker nog: ze denken zelf na over hoe je hem zou kunnen gebruiken op school. Om rekensommen te maken bijvoorbeeld. Bij het aanpakken van pesten. Of als je nieuw bent in de klas en de andere kinderen nog niet kent.

'Ok Glass. Take a picture’

Leerling Stijn met Google Glass tijdens workshop Masc bij SamSam Voor ze aan het brainstormen gaan, mogen ze de bril zelf uitproberen. Dat doen ze onder begeleiding van Masc, het Nijmeegse ICT-innovatiebureau dat de workshop verzorgt. ‘Wat zo handig is aan de  bril is dat je je handen vrij hebt, en hem toch kunt aansturen met je stem’, zegt medewerker Ruben. Eén van de leerlingen probeert het uit. ‘Ok Glass’, zegt ze. Op een klein schermpje vlak boven haar rechteroog verschijnt een keuzemenu. Ze kan nu via Google opzoeken hoe hoog de Eiffeltoren is, een bericht sturen aan iemand die ze kent of een foto maken. De bril begrijpt alleen Engels en dus zegt ze: ‘Take a picture’. Klik. Staat erop.

De informatiegeneratie?

Hoe zou je de Glass nou kunnen gebruiken op school? Dat is de vraag waar de leerlingen zich vervolgens over buigen, en ook de vraag die Maarten Jurgens, directeur van SamSam bezighoudt. ‘We willen als school nieuwe ontwikkelingen graag een plek geven in het onderwijs, ‘zegt hij. ‘Technologie biedt een keur aan mogelijkheden en is voor deze generatie heel vanzelfsprekend. Er is vreselijk veel informatie beschikbaar. Het is onze taak om kinderen te leren hoe ze die informatie kunnen verzamelen, verwerken en gebruiken.’

Pesten tegengaan en slimmer sommen maken

Luuk uit groep 7 heeft meteen ideeën voor de bril: ‘Als de leraar ziek is, kan een leerling uit een andere klas de Glass opzetten en de les filmen. De klas zonder leraar kan dan meekijken. Ze krijgen les zonder dat er een invaller hoeft te komen.’ Ook Lisa ziet het wel zitten, zo’n Glass in de klas: ‘Als ik bij rekenen een som niet snap kan ik de Glass vragen om uitleg.’ En buiten de lessen zou Glass ook nuttig kunnen zijn. Zo denkt India dat je pesten aan zou kunnen pakken door met de bril te filmen. Omdat je het perspectief van de drager van de Glass inneemt, de zogenaamde first person view, zou dat extra confronterend zijn voor de pester. En wat te denken van kinderen die nieuw zijn op school? De Glass zou de gezichten van klasgenoten kunnen herkennen en hun namen laten zien. Zo voelen ze zich sneller thuis.

Toekomstmuziek?

Hoe ver zijn we eigenlijk van deze toepassingen verwijderd? Volgens Michiel Geurts, directeur van Masc, zal er de komende jaren veel veranderen in het onderwijs. ‘Door the internet of things, waar Google Glass een onderdeel van is, genereren we voortdurend data en hebben we altijd en overal toegang tot informatie. De impact daarvan is enorm. Natuurlijk staan de ontwikkelingen nog in de kinderschoenen. Over kwesties als privacy en veiligheid moet nog goed worden nagedacht. Maar deze technologie kan het onderwijs fundamenteel verrijken.’ 

Toch zullen de leerlingen van SamSam nog even moeten wachten voor ze met een Google Glass op in de klas kunnen zitten. De bril komt pas in het najaar op de markt voor consumenten.


Nieuwsitem Omroep N1

Omroep N1 besteedde aandacht aan de workshop in het nieuws van 20 juni. Bekijk het item over de Google Glass-workshop

 Femke in workshop Google Glass van Masc bij SamSam  Leerling Luuk met Google Glass op