Werk aan de winkel: shopping in 2020

Voor winkeliers zijn dit spannende tijden. In binnensteden neemt leegstand toe, veel verkoop vindt online plaats en consumenten ontwikkelen nieuwe voorkeuren en eisen. Hoe ziet het retail-landschap er momenteel uit en met welke trends heeft een winkelier rekening te houden?  

Online verkoop blijft stijgen

Online verkoop is niet meer weg te denken. It’s here to stay. En hoewel de verschuiving in sommige marktsegmenten lijkt te stabiliseren, voorspelt onderzoek van Shopping Tomorrow dat er nog meer verkoop naar online zal gaan. Ondertussen stijgt de totale verkoop maar marginaal, wat betekent dat fysieke winkels klanten verliezen.

Met name kaartjes voor evenementen, reizen, tickets, accommodaties en verzekeringen worden steeds meer online aangeschaft. En zelfs tuin- en sportartikelen en etenswaren worden steeds vaker via internet besteld, al blijft het totale online deel beperkt tot (naar schatting) 22% of minder van de totale verkoop.

 


Bron: Shoppingtomorrow.nl

De consument verandert

Vertelden mensen elkaar vroeger al volop over hun favoriete adresje voor een fles wijn of hun goede ervaring met een garage, online kan iedereen zijn mening met iedereen delen. Dat betekent dat zowel positieve als negatieve winkelervaringen direct in de schijnwerper staan. Websites als Vergelijk.nl, Beslist.nl en de mogelijkheid op talloze websites en webshops reviews achter te laten, maken winkelen veel transparanter. Consumenten weten wat ze mogen verwachten en speuren naar informatie om hun keuze te maken. 

Delen is het nieuwe hebben

Nog een belangrijke trend: delen en abonneren in plaats van kopen. Platforms als Peerby, Airbnb en Greenwheels geven mensen de mogelijkheid tijdelijk gebruik te maken van iets dat ze vroeger misschien graag zelf zouden bezitten. Consumenten lijken in die zin kritischer te worden over wat ze nodig hebben en vinden het in veel gevallen geen punt (of misschien zelfs een voordeel) om een auto, boormachine of appartement met anderen te delen. 
 

Bij Peerby kunnen mensen spullen (uit)lenen of (ver)huren van hun buurtgenoten.

Online = transactie

Veel winkels bieden dezelfde producten of merken aan. Denk aan schoenwinkels met het nieuwste model Nike of een boekhandel met de nieuwste roman van Connie Palmen. Waar een consument zo’n product koopt, maakt hem niet zo veel uit en dus spelen de prijs en de plaats (of in het geval van online: de levertijd) een doorslaggevende rol bij de keuze voor een winkel. Online winkelen is daarmee gericht op research en transactie.

Offline = beleven

Wat zoekt iemand dan nog in een offline winkel? Meer en meer is dat beleving. Datgene wat een webshop niet kan bieden, namelijk dat je even aan de voering van je nieuwe jasje kunt voelen, dat er een gezellige sfeer hangt, dat er iets bijzonders te doen is, dat je persoonlijke uitleg krijgt, iets kunt proeven en gelijkgestemden ontmoet. Het is te zien aan de snelle opkomst van conceptstores. Op het eerste gezicht is het aanbod een ratjetoe. Je kunt er een fiets maar ook een ansichtkaart kopen. Een armband maar ook een regenjas. Je kunt er koffie drinken én je haar laten knippen. De conceptstore leunt op de smaak van de winkelier en bezoekers die die smaak delen, raken enthousiast over de winkel en bouwen er een band mee op.

Drie winkels die van shoppen een beleving maken

Niet alleen conceptstores slagen erin hun bezoekers een beleving te geven en zo aan zich te binden. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van specialistische winkels die iets unieks bieden door hun bijzondere activiteiten of uitzonderlijke service. Drie voorbeelden die ons aanspreken:

1. Café Costume

In de vier Vlaamse winkels van Café Costume komen mannen om zich een pak aan te laten meten. Een bezoek aan de winkel is als een bezoek aan je favoriete restaurant: uit een menu kies je het model, de stoffen en afwerking van je pak. Alles is maatwerk en de aandacht en kennis van de kleermakers in deze winkels vind je niet overal. Interessant is dat deze ervaringen, die alleen offline plaats kunnen vinden, hun weerklank online vinden. Café Costume heeft een Facebookpagina met ruim 7.000 volgers die actief reageren op berichten en de klantenkring van de modezaak op deze manier uitbreiden. Mond-tot-mondreclame gaat online razendsnel, maar de inspiratie vindt offline plaats.



2. Landwinkel De Woerdt

Landwinkel De Woerdt in Ressen (tussen Arnhem en Nijmegen) teelt en verkoopt appels, peren, kersen, morellen en pruimen. Mensen in de buurt kwamen er al graag maar ook van verder weg komen er inmiddels steeds meer bezoekers. De Woerdt speelt namelijk heel slim in op de behoefte die consumenten hebben aan duurzaam, gezond en lokaal geteeld eten. Door appelplukdagen, proefdagen en veel informatie over de herkomst van het fruit, betrekt De Woerdt mensen echt bij hun voedsel. Wist je bijvoorbeeld dat de wereldberoemde Elstar gewoon Elst komt?

3. Arno de Laak

Arno de Laak is de naam van de eigenaar én van de winkel in wijn & delicatessen aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Arno spreekt niet van ‘klanten’ maar van ‘bezoekers’ en dat is ook het gevoel dat de winkel uitdraagt. Er is volop tijd voor wijn-spijsadviezen, producten worden met veel zorg uitgekozen en inmiddels legendarisch zijn de voor- en najaarsproeverij waar 100 wijnen open staan. Bezoekers mogen gratis naar hartenlust proeven want, zegt Arno, ze waarderen de kwaliteit van de wijnen en de gastvrijheid van het evenement en bestellen daarom vrijwel allemaal iets. 

Ons advies voor de winkelier

Het landschap van retail verandert zo sterk en zo snel, dat doen wat je altijd al deed geen optie meer is. Je moét als winkelier op zoek gaan naar manieren om er voor je klanten echt uit te springen. Dat is wat ze van je verwachten. Dit proces is noodzakelijk maar kan ook heel waardevol en leuk zijn. Zeker bij het denken over online kanalen en hoe je die het beste inzet, denken we graag met je mee. Zit je met vragen of heb je een plan en wil je dat toetsen, bel of mail ons voor een gesprek!


Neem contact met ons op